Meceda

Moet je links disavowen die belangrijke rankings stelen met overgenomen content?

Wat moet je doen wanneer een andere site hoger scoort dan jouw site met je eigen content? Leer hier of je de disavow-tool van Google moet gebruiken en waarom om links naar jouw site af te wijzen.

De vraag die we tegen kwamen is als volgt:

“Moet ik alle inkomende links disavowen die afkomstig zijn van een domein dat belangrijke rankings steelt met overgenomen content? Of moeten we hen vragen om een canonieke toe te voegen aan alle overgenomen content (content uit het verleden en de toekomst)?”

Google’s disavow-tool is een beetje als een bulldozer voor wanneer je links wilt afwijzen die naar jouw website leiden. Het is geweldig voor het vlak maken van grote stukken grond, het opruimen van grote wegversperringen en het opruimen van puin.

Maar als je met een bulldozer gaat proberen fijne details te maken, loop je waarschijnlijk tegen een aantal problemen aan. Hetzelfde geldt voor de disavow-tool.

Google vertelt ons niet welke links onze site helpen en hoeveel ze onze site helpen. Elke keer dat je de disavow-tool gebruikt, loop je het risico dat je links verwijdert die je daadwerkelijk helpen te scoren voor specifieke trefwoorden.

Maar als je kunt zien dat je een hele berg puin hebt, is een bulldozer noodzakelijk. Hetzelfde is waar als je een overvloed aan duidelijk giftige links (slechte links) hebt die naar je site wijzen.

Wij waarschuwen onze klanten altijd om de disavow-tool spaarzaam zowel niet te gebruiken.

Ook wij hebben in het begin van onze online marketing carrière fouten gemaakt en uitvoerig getest met de disavow-tool in Google Search Console. Als overijverige SEO-professionals zijn rankings geschaad door verdachte links te verwijderen die in de ogen van Google eigenlijk waarde leverden. Gelukkig kan je ze ook weer uit de tool verwijderen.

Canonicalisatie boven Disavow

Om de vraag specifiek te beantwoorden, moeten we een paar aannames doen. 

We gaan ervan uit dat de site in kwestie hoger scoort dan de site waar de overgenomen content vandaan komt. We gaan er ook van uit dat de site waar de content van wordt overgenomen toestemming heeft om de content in kwestie te publiceren. In dit geval is het antwoord vrij duidelijk.

  • Google wil de originele content ranken wanneer de content wordt overgenomen. Als je de autoriteit hebt om te eisen dat de site in kwestie een canonieke tag plaatst op alle content die van jouw site wordt overgenomen, moet je dat doen. Vooral als de site in kwestie hoger scoort dan jouw site voor je eigen content.

Het zou niet gepast zijn om links te verwijderen van een site die jouw originele content herpubliceert – maar niet als die site giftig is en jouw rankings daadwerkelijk schaadt.

We kunnen ons moeilijk een scenario voorstellen waarin een site die jouw content herpubliceert reden genoeg is om je zorgen te maken en een bulldozer zoals de disavow te gebruiken.

Het doel van Disavow

Nogmaals, de disavow-tool is niet iets om zonder goed te hebben nagedacht te gebruiken.

  • De disavow-tool moet alleen worden gebruikt als je weet dat je foute links hebt die naar je site wijzen. Het oorspronkelijke doel van de disavow-tool was namelijk om negatieve SEO via backlinks tegen te gaan.

Wij zullen de eerste zijn die je vertelt dat negatieve SEO echt bestaat, hoewel echte gevallen van negatieve SEO redelijk zeldzaam zijn. Wij hebben talloze prospects gehad die ons benaderden met het vermoeden van negatieve SEO.

Wij hebben slechts een handje vol echte negatieve SEO gevonden, en nog minder gevallen waarin pogingen tot negatieve SEO daadwerkelijk schade aan een site hebben toegebracht.

Maar het gebeurt wel. En als het gebeurt, is de disavow-tool een absolute noodzaak voor herstel.

  • De disavow-tool wordt ook vaak gebruikt voor sites die in het verleden foutief aan linkbuilding hebben gedaan met onnatuurlijke links en hun gedrag willen veranderen.

In feite moet je in de meeste gevallen de disavow-tool gebruiken wanneer je een verzoek tot heroverweging indient bij Google om te proberen onder een handmatige penalty uit te komen.

Maar de disavow-tool is niet bedoeld om te voorkomen dat jouw concurrenten op de ranglijst voor je overgenomen content komen te staan. Er zijn andere hulpmiddelen, zoals canonicalisatie en algemene linkbuilding die veel geschikter zijn om je concurrenten te outranken. Wanneer je meer wilt weten over deze onderdelen kan je het artikel lezen met de 12 onmisbare on-page SEO factoren en wanneer je het bovenstaande totaal niet begrepen hebt: Wat is SEO en hoe pas je SEO toe.

Over de auteur

Erik Davids

Erik is het creatieve brein en technisch vernuft van Meceda. Of noem het Art Director, dat klinkt ook wel cool. Als tegenpool van Jan Paul schudt Erik je volledig door elkaar. Hij gooit als het ware een baksteen door je ruit om jou aan het denken te zetten. Erik stelt de vragen die je niet verwacht. Voor subtiliteit heeft hij geen tijd. Hij wil gewoon meteen aan de slag om een goed plan te maken en uit te voeren.

Bel ons direct

+31 85 303 0208

Of mail ons

[email protected]

Recente berichten

Meceda helpt je met het maken van de juiste keuzes en zorgt voor effectieve tools.

Erik Davids & Jan-Paul Steggerda bij Meceda

Tevreden met ons werk? Review ons...

Ben je tevreden met het werk wat we voor jouw hebben gedaan? Laat een review achter.