Meceda

Hoe je de E-A-T van jouw website kan verbeteren

Ontdek welke rol E-A-T speelt (en niet speelt) in de algoritmes van Google, plus tactieken om het vertrouwen in je eigen website te bevorderen.

Als je de afgelopen paar jaren in SEO hebt gewerkt, heb je waarschijnlijk de brede kern algoritme updates van Google meegemaakt. De consensus is dat E-A-T de gemeenschappelijke onderliggende factor lijkt te zijn achter veel van deze updates.

Wat is E-A-T precies?

Volgens Google wordt E-A-T gedefinieerd als:

“Expertise, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid van de maker van de belangrijkste inhoud, de belangrijkste content zelf, evenals de website.”

E-A-T is op zichzelf geen ranking factor. Het is niet zoiets als trefwoorden in je title-tag, het gebruik van HTTPS, of het overwegen van je pagina snelheid. E-A-T is een groeiende trend in SEO en het is zeker iets om aandacht aan te besteden.

Waarom is E-A-T van belang?

In de richtlijnen voor zoekkwaliteit van Google wordt E-A-T 135 keer genoemd, hieruit kunnen we concluderen dat het belangrijk is. Google publiceerde een whitepaper, genaamd “Hoe Google desinformatie bestrijdt” waarin veel werd gesproken over E-A-T en de rol die het speelt in de algoritmen van Google.

Telkens wanneer er een kernupdate plaatsvindt, publiceert Google een artikel met de titel “Wat webmasters moeten weten over Google Core Updates“, waarin een speciaal hoofdstuk is gewijd aan E-A-T en waarom je dit zou moeten overwegen als je site is getroffen door een kernalgoritme-update.

Waar komt E-A-T vandaan?

Het concept van E-A-T vindt zijn oorsprong in de 2014-versie van de Google Search Quality Guidelines, een 160 pagina’s tellend document dat nadrukkelijk definieert wat Google beschouwt als inhoud van hoge of lage kwaliteit.

De richtlijnen worden gebruikt om “zoek kwaliteit beoordelaars” op te leiden, dit zijn mensen die van Google de opdracht krijgen om evaluaties uit te voeren op de zoekresultaten die ze testen.

De beoordelaars dienen hun antwoorden in en Google gebruikt die feedback om toekomstige algoritmen te benchmarken en van informatie te voorzien. De algoritmes zijn dan in staat signalen te identificeren die overeenkomen met E-A-T. (Bijvoorbeeld PageRank en links.)

Wanneer je Google nu vraagt naar E-A-T, zul je merken dat er wat standaard taalgebruik is. Ze gebruiken diezelfde taal in “Hoe Google desinformatie bestrijdt”:

Hoewel Google niet heeft bevestigd wat deze signalen precies zijn (met uitzondering van PageRank en links), betekent dit niet dat on-page signalen geen deel uitmaken van Google’s E-A-T evaluaties. Google heeft alleen nog niet nadrukkelijk bevestigd welke signalen echt deel uitmaken van E-A-T.

Hoe meet Google E-A-T?

Toen dit aan Google werd gevraagd, kwam er niet echt een duidelijk antwoord. Het is bijna alsof Google niet te veel wil praten over de specifieke kenmerken van E-A-T, waarom zou dat zo zijn? 

Nou, SEO-professionals houden er van om dingen te spammen die blijken te werken. Ook wij moeten dit toe geven, wanneer je ziet dat iets werkt wil je graag daar zo veel mogelijk uithalen. Dit, of misschien is het omdat E-A-T een deel is van een groter initiatief van Google? Wie zal het zeggen, Google in ieder geval niet.

Waar Google mee bezig is (en zou kunnen zijn)

Zoekmachines en sociale-mediabedrijven worden door de overheid onder de loep genomen vanwege de overvloed aan desinformatie op hun platforms. Deze bedrijven hebben geprobeerd uit te zoeken hoe ze slechte informatie kunnen verminderen en in plaats daarvan kwalitatief hoogstaande content kunnen aanbieden.

Uit een onderzoek is gebleken dat 77% van de mensen heeft toegegeven dat ze online medische informatie zoeken om een diagnose te stellen. De resultaten zijn niet altijd betrouwbaar, en Google weet dit.

In 2016 creëerden ze Symptoom Kaarten, een zoekfunctie waarmee gebruikers veel informatie direct in de zoekresultaten kunnen krijgen. Google verzamelt informatie door samen te werken met het team van medische artsen die deel uitmaakten van hun Knowledge Graph, in een poging om de meest betrouwbare medische informatie direct op de zoekresultaten te bieden.

Er werd opgemerkt hoe Google grote dingen lijkt te doen met gezondheidsinformatie. De kans bestaat dat we een keer een Google Health Portal gaan zien waarin je je symptomen of je medische problemen direct in Google kunt typen en die informatie in de zoekresultaten zelf krijgt zonder dat je op een andere website hoeft te klikken, op dezelfde manier zoals we dat nu hebben voor vluchten of banen.”

Wat ook vermeldenswaardig is, is hoe de algoritme-updates onevenredig veel invloed lijken te hebben op gezondheids- en medische websites. De update van 1 augustus 2018 werd informeel bestempeld als “Medisch” om precies deze reden. Het beïnvloedde sites in de gezondheids- en medische categorieën aanzienlijk.

Er is ook een vergelijkbaar patroon met de daaropvolgende kernupdates. Websites in de categorieën natuurgeneeskunde, wellness, revalidatie en ziektepreventie hebben allemaal de impact van deze kernupdates gevoeld. Dit brengt ons bij een ander acroniem van Google genaamd de YMYL – wat staat voor Your Money or Your Life.

Dit zijn websites en content die een direct effect kunnen hebben op het geluk, de veiligheid, de financiële zekerheid of het algemene welzijn van hun gebruikers. Als we kijken naar Google’s opvatting over waarom ze desinformatie in hun producten en diensten aanpakken, is dat logisch:

Er wordt gespeculeerd dat E-A-T Google’s criteria zijn voor het analyseren van de betrouwbaarheid van content en de mensen die het publiceren als een manier om de verspreiding van verkeerde informatie online te beperken.

Uiteindelijk weet alleen Google precies welke signalen een rol spelen in hun E-A-T evaluaties, waardoor SEO-professionals moeten vertrouwen op speculaties, gegevens en patenten.

In februari 2020 werdt er een artikel gepubliceerd dat in gaat op een patent dat rond dezelfde tijd als de “Medische-update” werd vrijgegeven, genaamd Google gebruikt website representatievectoren om sites te classificeren met expertise en autoriteit.

De patentaanvraag gebruikt neurale netwerken om patronen en kenmerken achter websites te begrijpen om die sites te classificeren.

De classificaties omvatten:

  • Een expert-niveau van sites in het gezondheidsdomein.
  • Een leerling niveau van sites.
  • Een leken niveau van sites.

Dit patent vertelt ons dat het ook pagina’s rangschikt op basis van autoriteit.

Wat belangrijk is om over na te denken, is dat als jouw website is geclassificeerd als YMYL, jouw E-A-T wordt gehouden aan een hogere standaard.

E-A-T analyseren voor SEO

SEO-professionals moeten specifiek nadenken over de signalen die overeenkomen met E-A-T en kijken naar de kwaliteiten van de websites die deze kernalgoritme-updates hebben gewonnen.

Wat doen winnende sites?

Onthullen wie hun auteurs zijn en waar mogelijk maak je gebruik van deskundige recensenten.

De namen van de auteurs toegevoegd aan al je artikelen, maar ziet je geen effect?

Het is belangrijk om te onthouden dat de auteur bio’s – en expert reviewers – op zichzelf geen ranking factoren zijn.

Idealiter, wanneer je dit proces gebruikt (het hebben van deskundigen die content beoordelen), moeten ze ervoor zorgen dat jouw content van hoge kwaliteit is en op waarheid is gebaseerd.

Claims onderbouwen

Het onderbouwen van je claims is belangrijk, vooral voor YMYL-websites.

Denk je dat Google niet kan weten wie al jouw auteurs zijn? Dat is tot op zekere hoogte waar. Google kan niet elke uitgever op het web in de gaten houden. Maar dat betekent niet dat ze het niet proberen.

Let op wat er gebeurt met de Knowledge Graph.

Als je een bepaalde zoekopdracht opzoekt, zoals “amandel”, zul je zien dat er onderaan in het knowledge panel experts staan die korte video’s aanbieden.

Dit is een programma genaamd Google Cameos waarin Google deze experts vraagt of ze bereid zijn om een paar vragen over een bepaald onderwerp te beantwoorden.

Als je de namen van elke expert opzoekt, zul je zien dat ze hun eigen persoonlijke Knowledge Graph hebben waaruit blijkt dat ze echte experts zijn die kunnen worden vertrouwd om informatie over deze onderwerpen te verstrekken.

Gestructureerde gegevens kunnen een rol spelen bij het bevestigen van jouw E-A-T.

Je kan zelf Schema.org gebruiken als een gids om te bepalen welke content je kan toevoegen om de deskundigheid en autoriteit van jouw content te verbeteren. Je kan bijvoorbeeld Persoon, Organisatie, of Lokaal Bedrijf toevoegen aan je schema.

Gebruik de Crawler van naar keuze om je externe links te controleren

Vraag je zelf af:

  • Zijn ze gezaghebbend?
  • Vertrouw jij ze?
  • Wil je geassocieerd worden met hen?

Dit is een goede oefening om te doen wanneer je jouw E-A-T controleert.

Verwijder onzin opmerkingen

Google heeft bevestigd dat commentaren op de pagina een factor zijn in de algemene kwaliteit van de pagina.

Wanneer je een YMYL-website hebt, wil je niet dat commentaren van lage kwaliteit mogelijk de kwaliteit van de pagina drukken en kan je overwegen deze commentaren volledig te verwijderen.

Omgekeerd, als het goede opmerkingen zijn, misschien wil je ze daar houden en reageren op die gebruikers.

Reputatie onderzoek uitvoeren

Verwijder jouw domein als één van de zoekresultaten en kijk naar dingen als recensies, oplichting, en fraude.

Hiermee zie je wat de voetafdruk is van de reputatie van jouw merk online en of er problemen zijn die je moet aanpakken.

Wat doen verliesgevende sites verkeerd?

Aan de andere kant, websites met een slechte E-A-T toevlucht tot misleiding en snelkoppelingen.

Als je jouw E-A-T wilt verbeteren, moet je stoppen met:

  • Automatisch gegenereerde inhoud.
  • Overweldigende advertenties of CTA’s.
  • Schuld-prikkelende oproepen tot actie.
  • Overtuigend verkoop-achtige YMYL inhoud.
  • Gebrek aan klantenondersteuning.
  • Niet ingaan op slechte beoordelingen of Q&A.
  • Afleidende advertenties die moeilijk te sluiten zijn.
  • Zinloze SEO inhoud.
  • Lokale landingspagina’s van lage kwaliteit.
  • Mysteries over jouw merk of auteurs.
  • Betaalde link campagnes.

Kort samengevat

Het is belangrijk om te onthouden dat E-A-T initiatieven niet allemaal direct kunnen worden gekoppeld aan bevestigde SEO ranking factoren, en dat is prima.

Het verbeteren van E-A-T vereist een serieuze overweging van wat het beste is voor jouw gebruikers, niet alleen voor zoekmachines.

Over de auteur

Erik Davids

Erik is het creatieve brein en technisch vernuft van Meceda. Of noem het Art Director, dat klinkt ook wel cool. Als tegenpool van Jan Paul schudt Erik je volledig door elkaar. Hij gooit als het ware een baksteen door je ruit om jou aan het denken te zetten. Erik stelt de vragen die je niet verwacht. Voor subtiliteit heeft hij geen tijd. Hij wil gewoon meteen aan de slag om een goed plan te maken en uit te voeren.

Bel ons direct

+31 85 303 0208

Of mail ons

[email protected]

Recente berichten

Meceda helpt je met het maken van de juiste keuzes en zorgt voor effectieve tools.

Erik Davids & Jan-Paul Steggerda bij Meceda

Tevreden met ons werk? Review ons...

Ben je tevreden met het werk wat we voor jouw hebben gedaan? Laat een review achter.