Wat is een redirect en wanneer gebruik je ze?

Ouch! een 404 melding, je hebt deze vast wel eens gezien op je scherm wanneer je een website bezoekt. Meestal klik je dan direct de website weg en ga je terug naar de vorige pagina of terug naar de zoekresultaten waar je de pagina hebt gevonden. Als website beheerder is dit natuurlijk niet fijn om terug te zien in de statistieken.

Illustratie blog Meceda 404 foutmelding

Redirects

Maar wist je wel dat er een goede oplossing voor is? Dit heet; Redirects. Het gebruikmaken van redirects is een manier je bezoekers en de zoekmachines te vertellen dat de URL die ze bezochten, vervangen is door een andere pagina / URL. Door het implementeren van redirect voorkom je dat bezoekers een 404 foutmelding te zien krijgen en waarschijnlijk de website verlaten. Wij geven je daarom graag wat meer informatie over deze redirects.

Digitalisering Meceda

De meest gebruikte redirects

Redirect protocollen zijn er in verschillende soorten, allemaal met een eigen functie. Wij gaan de twee belangrijkste redirects toelichten: de 301 en de 302 redirect.

  • 301 redirect | Permanente omleiding

Een 301 redirect is een ‘permanente omleiding’. Met een 301 redirect wordt je bezoeker omgeleid naar een andere pagina. Maar wist je ook dat  de SEO waarde van je pagina wordt verplaatst naar de nieuwe URL. Tegen Google zeg je met een 301 redirect; ‘Dit is  definitieve de nieuwe bestemmingspagina’. Google heeft een slimme algoritme, hiermee geeft Google elke pagina een linkwaarde, welke niet verloren moet gaan. Met een 301 geeft je ongeveer 90%-99% van de linkwaarde door naar de nieuwe URL.

  • 302 redirect | Tijdelijke omleiding

Een 302 redirect is een ‘tijdelijke omleiding’. Wanneer je een webshop hebt kan je deze redirect gebruiken als een product tijdelijk uitverkocht is. Maar vaak word deze redirect niet gebruikt en is het verder aan te raden om alleen een 301 redirect te gebruiken, gebruik een 302 dus alleen wanneer het tijdelijk verplaatst is. Met een 302 redirect geef je namelijk niet de linkwaarde over en kan het zijn dat er een deel van je pageranking verloren gaat.

Digitalisering Meceda

Wanneer gebruik je een 301 redirect?

Na de bovenstaande uitleg hebben we bepaald dat we eigenlijk altijd een 301 redirect willen gebruiken inplaats van een 302 redirect. Maar wanneer gebruik je een 301 redirect? In de onderstaande opsomming leggen we je uit hoe je het beste een 301 kan implementeren:

  • Pagina A is verwijderd of je hebt de URL aangepast. De pagina bestaat dus niet meer en je wilt dat mensen op pagina B terecht komen. Het is dan noodzakelijk om de zoekmachines zoals o.a. Google & Bing en de bezoekers van je website om te leiden om niet op een 404 uit te komen en de linkwaarde naar de nieuwe pagina over te zetten door middel van een redirect.
  • Je hebt verschillende losse websites en wilt ze samenvoegen naar één website. Bezoekers van je andere websites kun je hiermee omleiden naar het hoofddomein.
  • Je veranderd je domeinnaam of je hebt je bedrijfsnaam aangepast en wilt niet dat dit invloed heeft op je ranking van zoekwoorden.
  • Je hebt een nieuwe website laten maken, met een nieuwe linkstructuur en wilt niet dat dit invloed heeft op je ranking van zoekwoorden.

Een redirect, hoe implementeer je deze?

Bij de meeste websites zullen er af en toe redirects aangemaakt moeten worden. Wij vertellen je graag wat de meest gebruikte methodes zijn:

  • Redirects instellen via een plugin

Vaak kan je een redirect via diverse plugins implementeren. De meeste CMS systemen zoals WordPress, Opencart en Shopify bieden deze plugins aan. De plugins zoals Yoast of Rankmath maken het gemakkelijk om aan te geven dat je pagina A naar pagina B wilt verwijzen.

Redirects in Yoast SEO
  • Redirects instellen via .HTACCESS

Een technische manier is via het .HTACCESS-bestand in de FTP omgeving. Door dit configuratiebestand, kun je de instellingen van je webserver voor jouw hosting pakket aanpassen. Hiervoor is het belangrijk een overzicht te maken om aan te geven, welke pagina naar welke moet worden geredirect. Een voorbeeld is:

Redirect 301 /oude-pagina https://www.domeinnaam.nl/nieuwe-pagina

Bij de oude domeinnaam voeg je geen domein toe, deze begint dus met een / en niet met https://www.domeinnaam.nl/.

  • Redirects instellen via Regex 

Wanneer je normale redirects gebruikt, voeg je een bron- en bestemmings-URL toe zoals hierboven uitgelegd met Pagina A en B. Wanneer je meer dan alleen Pagina A naar Pagina B wilt omleiden kan je gebruik maken van REGEX Redirects.

Dit zijn omleidingen die reguliere expressies gebruiken om meerdere pagina’s te matchen en ze allemaal om te leiden naar de gewenste bestemming.

Voorbeeld van Regex

Als u naar domeinnaam.nl/regen/ gaat, wordt u doorgestuurd naar domeinnaam.nl/zonnig/, net als bij een normale omleiding.

Hetzelfde geldt echter voor domeinnaam.nl/in-de-regen of domeinnaam.nl/alles-over-regen. Beiden worden doorgestuurd naar domeinnaam.nl/zonnig/. Met deze reguliere expressie geef je dus aan dat alles met regen naar de pagina /zonnig/ moet verwijzen

De tweede regel zal je doorverwijzen naar /zonnige-feestdagen/ als je URL /regenachtige-feestdagen/ bevat, gevolgd door een kleine letter, cijfer of de – en eindigt met een /.

Dus /regenachtige-feestdagen/amsterdam/ zou worden omgeleid, terwijl /regenachtige-feestdagen/noord+amsterdam/ dat niet zou doen.

Meer weten over reguliere expressies?

Bezoek Wikipedia of een van de vele sites over dit onderwerp.

Handig om te weten

Wanneer je een gebruik gaat maken van redirects en ze gaat implementeren, is het noodzakelijk om zorgvuldig te werk te gaan. Je wilt namelijk geen loop creëren. Met een loop weet je eigen website en ook de zoekmachines niet meer welke pagina weergegeven moet worden. Een voorbeeld hiervan:

Pagina A verwijst naar B en B verwijst weer naar A. Je browser geeft dan een omleiding of redirect fout weer. Dit kan erg schadelijk zijn voor je ranking. Wanneer je er te veel van hebt kan je website er zelfs tijdelijk mee stoppen.

Nog een tip: Neem contact met ons op als je op zoek naar een SEO bureau! Bekijk hier al onze zoekmachine marketing mogelijkheden.

Veelgestelde vragen

Een redirect is een verwijzing van een bron-URL (oude pagina) naar een bestemming- URL (nieuwe pagina).

Een 301 redirect is een verwijzing van een bron-URL (oude pagina) naar een bestemmings- URL (nieuwe pagina) met een protocol. Met een 301 protocol kan je aan zoekmachines vertellen dat de pagina permanent doorverwezen moet worden naar de bestemmings-url en dat alle lintwaarde meegenomen moet worden.

Een 302 redirect is een verwijzing van een bron-URL (oude pagina) naar een bestemmings- URL (nieuwe pagina) met een protocol. Met een 302 protocol kan je aan zoekmachines vertellen dat de pagina tijdelijk doorverwezen moet worden naar de bestemmings-url. Dit protocol wordt voornamelijk gebruikt door webshops wanneer er een product niet op voorraad is.