Meceda

Wat is SEO en hoe pas je SEO toe

SEO, of  voluit geschreven Search Engine Optimization en vertaalt naar het Nederlands hebben we het over zoekmachine optimalisatie. Het is een verzamelnaam voor alle onderdelen die de organische vindbaarheid van een webpagina beinvloeden. Wanneer je de juiste bezoekers of juist meer bezoekers op een pagina wilt hebben dien je effectief gebruik te maken van verschillende SEO technieken. Een pagina in de eerste 3 posities van google krijgen red je niet zomaar, je gebruikt hiervoor een SEO strategie waarin je bepaald op welke zoekwoorden je gaat optimaliseren en de plekken waar je graag linkbuilding wilt toepassen. Wanneer je digitaal verkeer uit zoekmachines wilt genereren heb je SEO nodig.

Uuhh, wat is SEO?

Tja, dat ging waarschijnlijk iets te snel; we gaan het nu wat rustiger uitleggen ‘wat SEO is’. Search Engine Optimization zal je als afkorting terug vinden als SEO, of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. In het kort komt het er op neer dat je een website zo optimaliseert, dat ze bij Google en Bing hoger bij de zoekopdrachten in zoekmachines getoond worden. Hieronder een filmpje voor verdere uitleg.

Dit is een uitleg video van Text Metrics, een slimme online tool om zelf je website teksten SEO te optimaliseren.

Inhoud

Je kent nu de betekenis van SEO, maar hoe werkt SEO?

Om je goed uit te leggen hoe SEO werkt, leggen we je graag uit hoe de technieken werken die je website kunnen optimaliseren om een SEO geoptimaliseerde website te kunnen krijgen. Om de SEO waarde van je website te verhogen bestaan er verschillende handelingen die je kan uitvoeren. Hierbij een aantal handvaten:

  • Optimaliseer elke individuele pagina naar de belangrijkste zoekwoorden
  • Schrijf voor elke pagina duidelijke en relevante content
  • Pas linkbuilding toe
  • Maak gebruik van overzichtelijke meta data

De strategieën leggen we hieronder voor je uit.

Belangrijke zoekwoorden optimaliseren

Wanneer je online ergens naar wilt zoeken gebruiken je een zoekmachine zoals Google, wat je in de zoek balk in typt noemen we zoekwoorden. Het uiteindelijke doel is om je website vindbaar te maken op die zoekwoorden. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op ‘fietsenwinkel Groningen’ en je hebt een fietsenwinkel in Groningen, dan wil je dat jouw website weergegeven wordt. 

Echter, gaat dit niet zomaar. Het doel van Google is om de gebruiker zo snel mogelijk de meest relevante informatie te geven. Jouw website moet dus zo gemaakt worden dat deze naadloos aansluit bij de zoekwoorden waar op gezocht word, je bent namelijk niet de enige. 

Content schrijven voor bezoekers

Wij nemen aan dat je altijd een webpagina schrijft voor de lezer en niet voor jezelf. Het is daarom erg belangrijk dat de content die je schrijft relevant is om te lezen, niet vol zit met moeilijke technische termen en dat je het niet strooit met de gewenste zoekwoorden om je website te optimaliseren. Daar gaat ten koste van de leesbaarheid en daarmee de relevantie van de content.

Wanneer bezoekers jouw content waarderen zien zoekmachines zoals Google & Bing dit redelijk snel en passen hier hun posities op aan. Ze houden bij hoe lang de bezoeker op je website blijft, of ze doorklikken naar andere pagina’s en of ze direct weer vertrekken zonder iets te doen. Wanneer de content niet aansluit op de wensen van de bezoeker zal de pagina niet hoog komen te staan in de zoekresultaten.

Linkbuilden is een Must!

Linkbuilden is een van de belangrijkste SEO technieken en zeker niet de makkelijkste. Zoekmachines behandelen elke website gelijk en kunnen daarom lastig zien welke belangrijkers is. 

Één van de slimme manieren is het kijken naar links, hiermee bepaald de zoekmachine of de pagina relevanter is dan de andere. Je spreekt in dit geval over domein autoriteit, des te meer links naar jouw website des te hoger je autoriteit. Elke link kan je dus behandelen als stem, des te meer stemmen des te hoger de pagina in de resultaten te voorschijn komt. 

Wanneer er bijvoorbeeld een artikel geplaatst word op Wikipedia (een website met een hoge domein autoriteit) en jouw website word gebruikt als bron (Link), dan zal en zoekmachine jouw website hoger laten zien dan een soortgelijke website zonder deze bron vermelding. Linkbuiling is daarom een essentieel onderdeel van je SEO strategie en dien je dus goed te onderhouden. 

Als kers op de taart dien je elke maand een paar links bij te plaatsen. Zorg er wel voor dat je goede links genereert, wanneer je giftige links gebruikt moet je waarschijnlijk de disavow -tool een keer gebruiken.

Maak meta data overzichtelijk

Meta data is de technische term voor de gehele structuur van je website zonder de content. Meta data kan je opmaken zodat zoekmachines snappen wat er op een pagina staat. Denk aan de volgende onderdelen:

  • Pagina titels (de h1, h2, h3)
  • Meta beschrijvingen (Korte beschrijving dat zoekmachines laten zien)
  • URL’s (https://domeinnaam.nl/wat-is-seo)
  • Breadcrumbs (U bent hier: Home | Wat is SEO)
  • Interne links (linkjes naar deze pagina toe, en linkjes van deze pagina naar andere)

Je hebt vast wel eens de termen robots, crawlers, bots of spiders gehoord, in feite zijn ze allemaal het zelfde. Wat ze doen is heel simpel, ze scannen jouw website om de onderwerpen op jouw website beter te begrijpen. Goed gestructureerde meta data is erg belangrijk voor zoekmachines, wanneer die de inhoud beter begrijpen zullen zal je zien dat je posities sneller stijgen.

De 5 veelgestelde SEO vragen

Een overzicht van de veelgestelde vragen rondom SEO.

  • Is SEO belangrijk voor mijn bedrijf?

Dat ligt volledig aan je bedrijfsstrategie, er zijn veel bedrijven die het prima vinden om elke maand Google Ads in te zetten, hiermee betaal je per klik om boven aan te staan. Maar wanneer je organisch je doelgroep wilt bereiken om leads te verzorgen moet je website goed zichtbaar zijn in de zoekmachines. 

Bijna alle internet gebruikers starten met zoeken naar informatie via een zoekmachine. Dat maakt SEO een belangrijk onderdeel van een online marketingstrategie

  • Hoe kom ik aan relevante zoekwoorden en onderwerpen voor mijn website?

Wanneer je blind aan de SEO begint kom je niet snel op de juiste plek. Je zult eerst onderzoek moeten doen naar de juiste zoekwoorden. Vaak zijn dit de woorden waar soortgelijke bedrijven op gevonden worden. Online heb je daar meerdere tools voor zoals Keyword Planner van Google en AnswerThePublic wil je wat meer de diepte in kan je ook kijken naar SemrushWincher of Neil Patel.

  • Waarom scoort mijn website nog niet in Google?

Een simpele eerste controle kan je gemakkelijk zelf uitvoeren, voer eerst eens een ‘site:search’ uit op google. Type in de zoekbalk van Google bijvoorbeeld ‘site:meceda.nl’, wanneer je geen resultaten zien is je website niet geïndexeerd. Dit heeft vaak te maken met een ‘No-index’ blokkering. Wanneer je wel resultaten ziet kunnen er talloze mogelijkheden zijn en zal je aan de slag moeten met SEO om op zoekwoorden vindbaar te worden.

Google Site Search
  • Google penalty, wat is het?

Heb je ooit gehoord dat websites ineens veel minder verkeer hebben? Dit kan te maken hebben met een Google Panda Update, dit zijn de beruchte updates die de top websites van vandaag, morgen kunnen laten verdwijnen. Elk jaar heb je een aantal van deze updates en elke update bevat nieuwe richtlijnen op het gebied van content. 

Een wijziging in zo’n update kan jouw content ineens beoordelen als niet relevant waardoor je hoge posities ineens verdampen. Dit noemen we in de algoritme afstraffen ook wel penalty. De oplossing is vaak het compleet herbeoordelen of de content nog relevant en up-to-date is.

Daarnaast kunnen websites ook handmatig worden gestraft omdat ze niet voldoen aan Google’s richtlijnen.

  • Hoe lang duurt het voordat ik rank in Google?

‘It could take up to a year for us to figure out where a new site should rank, and fluctuations are expected during this timeframe.’ krijgen we als reactie terug als dit dit gevraagd wordt aan Google’s Senior Webmaster Trends Analyst (John Mueller). Kortom, geen idee! Niemand wanneer jouw website begint te ranken.

SEO consultant nodig?

Onze SEO specialisten helpen je graag met SEO advies. Bekijk hier al onze zoekmachine marketing mogelijkheden. Wil je nog meer weten over dit onderwerp? Lees dan eens onze blog over de 12 onmisbare on-page SEO factoren.

Over de auteur

Erik Davids

Erik is het creatieve brein en technisch vernuft van Meceda. Of noem het Art Director, dat klinkt ook wel cool. Als tegenpool van Jan Paul schudt Erik je volledig door elkaar. Hij gooit als het ware een baksteen door je ruit om jou aan het denken te zetten. Erik stelt de vragen die je niet verwacht. Voor subtiliteit heeft hij geen tijd. Hij wil gewoon meteen aan de slag om een goed plan te maken en uit te voeren.

Bel ons direct

+31 85 303 0208

Of mail ons

[email protected]

Recente berichten

Meceda helpt je met het maken van de juiste keuzes en zorgt voor effectieve tools.

Erik Davids & Jan-Paul Steggerda bij Meceda

Tevreden met ons werk? Review ons...

Ben je tevreden met het werk wat we voor jouw hebben gedaan? Laat een review achter.