Van zoekwoorden tot conversie: zoekmachine optimalisatie

Merk je dat de resultaten van jouw website uitblijven? Of dat er maar weinig bezoekers op je website terecht komen? Grote kans dat het te maken heeft met de SEO van je website!
Door je website te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google, kun je de zichtbaarheid van je website vergroten, meer bezoekers aantrekken en uiteindelijk je conversie verhogen.

Direct een afspraak maken
homepagina afbeelding met iconen die staan voor alle diensten

Wat is zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO?

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden, ook wel bekend als SEO (Search Engine Optimization), is een verzameling van technieken die worden gebruikt om de zichtbaarheid van een website in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van zoekmachines te verbeteren. Door je website te optimaliseren voor relevante zoekwoorden, kun je hoger ranken in de zoekresultaten en zo meer bezoekers naar je website trekken. Op google vindt je vergelijkbare resultaten over dit thema wanneer je zoekt op "website zoekmachine optimalisatie" of "google zoekmachine optimalisatie" een zoekmachine optimalisatie bureau zoals Meceda kan je helpen bij het verbeteren van je resultaten.

Je kunt zelf aan de slag gaan, op internet zoeken naar tips om SEO-teksten te schrijven en proberen om je website technisch goed in elkaar te zetten. Als je dat leuk vindt en het gaat je goed af, wie zouden wij dan zijn om dat af te raden? Maar als de resultaten uitblijven, je geen tijd hebt, of na het lezen van de informatie nog steeds geen idee hebt, dan staan onze SEO-specialisten voor je klaar! 

Wil je meer weten over hoe dit allemaal werkt? Lees dan onze blog "Wat is SEO"

Waarom is zoekmachine-optimalisatie belangrijk?

Zoekmachine optimalisatie is essentieel voor het online succes van je bedrijf. Het helpt je om hoger te ranken in de zoekresultaten, waardoor je meer zichtbaarheid krijgt en meer bezoekers naar je website kunt trekken. Om je concurrentie telkens een stap voor te blijven, om in te spelen op actuele ontwikkelingen binnen jouw branche en om goed vindbaar te blijven, ben je continu bezig met SEO.

Laat dat nou net ons werk zijn! Wij vinden het heerlijk om de hele dag met SEO bezig te zijn en we vinden het nog veel leuker om te zien wat onze activiteit doet voor de vindbaarheid van jouw website. En nog beter, voor jouw omzet! Want dat is waar we het uiteindelijk allemaal voor doen.

Voorbeeld afbeelding

Het Meceda SEO-traject

Zoekmachine-optimalisatie is niet iets wat je ‘eventjes’ doet. Je moet blijven creëren en optimaliseren. Ben je van plan je SEO aan ons uit te besteden, dan starten we een SEO-traject van 6 maanden op. In dit half jaar gaan onze SEO-experts voor je aan de slag om jouw website nog beter vindbaar te maken in de zoekmachines.

Denk je na die 6 maanden wel klaar te zijn met die zoekmachine-optimalisatie? Weet dan dat we eigenlijk pas net zijn begonnen. In de wereld van zoekmachine-optimalisatie ben je namelijk nooit klaar. De algoritmes van zoekmachines veranderen constant en ook het zoekgedrag van je doelgroep evolueert. Daarom is het essentieel om je SEO-strategie flexibel en up-to-date te houden. Na het half jaar zetten we graag jouw SEO-traject voort, om jouw website op die eerste pagina van Google te houden.

Illustratie van de facebook tijdlijn

Een paar belangrijke stappen in ons SEO-traject:

Nulmeting

We beginnen met een nulmeting om te zien hoe je website er nu voor staat. Hoeveel verkeer heb je, op welke zoekwoorden word je website nu op gevonden en wie zijn je online concurrenten? Deze nulmeting is meteen een mooie gelegenheid om beter kennis te maken. Wat betekent deze nulmeting en waar wil je heen?

Zoekwoordenonderzoek

Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden? We voeren een zoekwoordenonderzoek uit en maken een selectie van zoekwoorden die het juiste zoekvolume hebben en een haalbare moeilijkheidsgraad. Realistische doel zorgen voor het beste resultaat.

Optimaliseren van je website

Het optimaliseren van je website voor deze specifieke zoekwoorden is een cruciale stap. Het is belangrijk om ze op de juiste manier in je content en meta tags te verwerken. Dit zal helpen om de zichtbaarheid van je website te verbeteren en de kans op het aantrekken van relevante bezoekers te vergroten.

Technische update van je website

Het verbeteren van de technische aspecten van je website is van cruciaal belang. Dit omvat aspecten zoals de laadsnelheid, die een grote invloed kan hebben op de gebruikerservaring. Een snellere laadtijd kan resulteren in een grotere betrokkenheid en hogere conversiepercentages.

Mobile First

We leven met onze smartphones! Google’s ‘Mobile First’-indexering betekent dat jouw websites mobiele vriendelijkheid nu leidend is. Dit waarborgt dat je content vooraan staat in de mobiele zoekwereld, verbetert de ervaring voor de meerderheid van je bezoekers en versterkt daarmee je online aanwezigheid.

Kwalitatieve backlinks

Kwalitatieve backlinks zijn essentieel voor je website’s autoriteit en hoe hoger je site-authoriteit, hoe belangrijker de zoekmachine je vindt. Deze links, de kern van linkbuilding, stuwen je zichtbaarheid omhoog en kunnen verkeer en conversie significant verhogen. Maar onthoud: de waarde van backlinks ligt in hun kwaliteit, niet kwantiteit.

SEO-rapport 

Elk half jaar ontvang je een SEO-rapport en houden we je SEO-strategie weer grondig tegen het licht. In het SEO-rapport kun je zien hoe je website nu scoort; op welke zoekwoorden je wordt gevonden, hoeveel je verkeer gestegen is en waar nog kansen liggen. Want zoals gezegd, SEO is een ongoing project. Je concurrentie zit tenslotte ook niet stil!

Veelgestelde vragen

SEO staat voor Search Engine Optimization, of in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Het omvat alle werkzaamheden om te zorgen voor het verbeteren van de organische zoekresultaten van een website. Deze werkzaamheden bestaan bijvoorbeeld uit het optimaliseren van de techniek achter de website, het schrijven van website teksten met de juiste keywords en het optimaliseren van alle andere content op de website, zoals afbeeldingen. 

Door SEO of zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat de zichtbaarheid van je website in zoekmachines wordt verbeterd. Deze goede zichtbaarheid zorgt er weer voor dat mensen jouw website op de eerste pagina in de zoekresultaten tegenkomen, erop klikken en zo een bezoeker worden van jouw website. Het optimaliseren werkt op verschillende manieren. Met alleen het schrijven van teksten kom je er niet. Het is een combinatie van verschillende componenten, zoals de snelheid van de website, het beveiligingsniveau, de relevantie en kwaliteit van de content, gebruiksvriendelijkheid en navigatie. 

Jij vraagt je af waarom SEO belangrijk is. Dat is voor iedereen anders. Waarom heb je een website? Wil je daarmee een nieuwe doelgroep bereiken? Bezoekers trekken? Informeren? Met SEO zorg je ervoor dat de zichtbaarheid van jouw website in zoekmachines verbeterd wordt en dan met name in de zoekmachines van Google. Die hebben een marktaandeel van maar liefst 93,83% in 2021 (cijfers via Statcounter). Dus wil je online beter zichtbaar zijn, dan is SEO erg belangrijk. 

We gaan voor je aan de slag met het optimaliseren van jouw website. Nadat we als eerste samen concrete doelen hebben gesteld, houden we in de gaten hoe je website ervoor staat, wat er gaande is binnen jouw branche en wat de concurrentie doet. Hier spelen we vervolgens op in door passende content te creëren. We weten dat content creëren heel breed klinkt en dat is ook zo. Het kan zijn dat we een blog voor je schrijven, een webpagina herschrijven of aanvullen of een technische update uitvoeren. Wat we ook doen, alles heeft als doel om je organische zichtbaarheid te vergroten. 

Als je weleens van SEO hebt gehoord, dan is de kans groot dat je ook van SEA hebt gehoord. Wat is het verschil? Met SEO vergroot je de organische vindbaarheid van je website, dat wil zeggen: de onbetaalde vindbaarheid. Met SEA (Search Engine Advertising) vergroot je de vindbaarheid van je website door betaalde advertenties. Het verbeteren van de organische vindbaarheid van je website kost meer tijd en moeite, maar levert op de langere termijn altijd meer op. SEA daarentegen geeft direct resultaat en kost je geld per klik. Het nadeel is dat zodra je ophoudt met adverteren, je zichtbaarheid weer is verdwenen.