Meceda

12 onmisbare on-page SEO-factoren die je moet kennen

On-page SEO is het proces waarbij de content, tags en interne links van een pagina worden aangepast om de zichtbaarheid te verbeteren. Hier zijn 12 factoren om die van jouw te maximaliseren. 

Heb je ooit het spelletje Tetris gespeeld? Zo ja, dan weet je waarschijnlijk nog dat er geen echte manier was om het spel te “verslaan”. Het ging gewoon steeds sneller en sneller met elk level.

In sommige opzichten is zoekmachine optimalisatie (SEO) hetzelfde. Weet je nog niet goed wat SEO is, lees dan eerst dit artikel: Wat is SEO en hoe pas je SEO toe.

Niet dat het een pakkende 8-bit soundtrack heeft of dat het je dromen herschrijft, maar wel dat het nooit eindigt.

Er is geen punt waarop je achterover kunt leunen en ontspannen, je zult dus nooit een moment bereiken dan je tevreden kan zijn wanneer je site aan de top van de zoekmachine resultaten (SERP’S) staat.

Natuurlijk, misschien heb je vandaag het toppunt bereikt, maar het werk van een SEO-professional is nooit klaar.

Elke verandering in het algoritme van Google of de content van de concurrent kan je van die toppositie stoten, wat betekent dat je de veranderingen moet bijhouden.

En dat betekent dat je on-page SEO op goed moet staan. Maar voordat we daar in duiken, is het belangrijk om een overzicht te hebben van hoe Google en andere zoekmachines werken.

Inhoudsopgave

Zoekmachine grondbeginselen

Zoekmachines sturen crawlers, of spiders, om het internet te verkennen. Ze volgen links van de ene site naar de andere en bouwen zo een kaart van de inhoud op, een zogenaamde zoekindex.

Tijdens het verkennen van sites, beoordelen deze crawlers ook de inhoud ervan, om te bepalen wat voor soort informatie deze bevat.

Deze gegevens worden vervolgens gebruikt door het algoritme van de zoekmachine om te bepalen hoe goed de inhoud van die specifieke site de vragen van gebruikers beantwoordt.

Hoe beter het antwoord op de vraag, hoe hoger het zal worden gerangschikt op de SERP.

In Google’s zoektocht naar betere resultaten voor gebruikers wordt het algoritme regelmatig bijgewerkt. Dit leidt onvermijdelijk tot veranderingen in de rankings, die dan iemand nodig heeft om de website te optimaliseren om de rankings te verbeteren of te verzekeren. 

Wat is On-Page SEO & Waarom is het belangrijk?

On-page SEO, die soms on-site SEO wordt genoemd, is het proces van het aanpassen van de inhoud van een pagina, tags, en interne links om de zichtbaarheid te verbeteren en het verkeer te verhogen.

Met andere woorden, het is een manier om je website te optimaliseren om zoekmachines te helpen je website beter te begrijpen.

En dit brengt natuurlijk veel voordelen met zich mee.

Het eerste onderdeel is in de hoeveelheid verkeer.

De eerste vijf organische resultaten op een zoekpagina krijgen 67,60% van alle kliks. De volgende vijf zijn goed voor slechts 3,73%. En het daalt vanaf daar. Dus, als je verkeer wilt krijgen, moet je bovenaan staan.

Ten tweede, hoog gerangschikte sites hebben veel betere click-through rates (CTR). Het eerste Google mobiele zoekresultaat heeft een gemiddelde organische CTR van 26,9%.

Bedenk nu dat 92,4% van de internetgebruikers die op hun mobiele telefoon zoeken naar iets in de buurt dat bedrijf dezelfde dag nog bezoeken. Nu kan je beginnen met het zien van de impact die organische SEO kan hebben op jouw organisatie. En on-page optimalisatie is een belangrijke factor in je organische ranking.

Hopelijk, op dit punt, heb je het belang van on-page SEO begrepen. Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Laten we er meteen induiken…

12 Onmisbare On-Page SEO Factoren

On-page SEO kan grofweg worden onderverdeeld in drie categorieën: content, HTML, en websitearchitectuur. We zullen ze elk onderdeel afzonderlijk bekijken.

Content

Je hebt het eerder gehoord: Content is koning. SEO zonder content is als een mooie nieuwe sportauto zonder motor, het ziet er misschien mooi uit, maar het gaat nergens heen. Maar, niet alle content is gelijk geschreven. Hier zijn de inhoudsfactoren die je moet overwegen om jouw on-site SEO te maximaliseren:

1. E-A-T

Een van de manieren waarop Google jouw site beoordeeld, is op basis van E-A-T, met andere woorden expertise, autoriteit en betrouwbaarheid.  (E-A-T is de engelse afkorting van expertise, authoritativeness, en trustworthines)

In 175 pagina’s van de Google-richtlijnen voor zoekkwaliteit wordt het 135 keer genoemd, wat een aanwijzing zou moeten zijn van de rol die het speelt in de algoritmen van de zoekmachine.

Hoewel Google slechts een paar elementen van E-A-T heeft bevestigd (PageRank en links), is het algemeen aanvaard in het SEO-veld dat on-page signalen een grote rol spelen in haar beoordelingen.

Voor een diepere duik in E-A-T, lees de het artikel over E-A-T.

2. Trefwoorden

De eenvoudigste manier om te vertellen of de inhoud van jouw website de vraag van een gebruiker beantwoordt, is in de taal die je gebruikt.

Pagina’s die de trefwoorden bevatten die in een zoekopdracht worden gebruikt, hetzij in de hoofdtekst, de koppen, of beide, hebben meer kans om relevant te zijn voor de zoekopdracht.

Soms is dit gemakkelijk te bepalen. Als je de website van een meubelzaak verbetert, zul je waarschijnlijk zoekwoorden willen opnemen als [bank], [eetkamer set], en [eindtafel].

Als het een gespecialiseerde meubelzaak is, wil je ervoor zorgen dat je long-tail zoekwoorden opneemt zoals [hedendaagse art deco dressoirs].

Kortom, je moet weten waar je doelklanten naar zoeken en content maken die deze termen bevat. Het is altijd een goed idee om onderzoek te doen, zodat je geen kansen mist. 

3. SEO Schrijven

Het maken van het type content dat zowel prioriteit geeft aan zoekmachines als menselijke bezoekers naar je site brengt, is iets van een kunst. Het schrijven van SEO teksten wordt vaak gedaan door een Copywriter.

Tenzij je het al eerder hebt gedaan, kan het een hele uitdaging zijn om teksten te schrijven die goed lezen en toch voldoen aan de SEO-voorwaarden.

We hebben een heel artikel gewijd aan het onder de knie krijgen van deze kunst, een aantal van de belangrijkste punten zijn:

  • Leg de nadruk op leesbaarheid: Je content moet gemakkelijk te scannen zijn, zodat gebruikers snel de informatie kunnen vinden die ze zoeken.
  • Gebruik niet te veel trefwoorden: Deze techniek, ook wel keyword stuffing genoemd, werd in het verleden gebruikt door gewetenloze SEO-professionals om het systeem te bespelen. Google kijkt dan ook met argusogen naar sites die te veel trefwoorden gebruiken. Als je hierop wordt betrapt, kan je pagina in de SERP’s worden gedegradeerd of zelfs helemaal worden verwijderd.
  • Houd zinnen en alinea’s kort: Als je ooit op een webpagina hebt geklikt om te worden aangevallen door een ononderbroken muur van tekst, weet je hoe moeilijk het is om lange stukken tekst te lezen. Voorkom dat gebruikers weglopen door je zinnen en alinea’s kort te houden. (Max 250 woorden)
  • Gebruik tussenkoppen (H2,H3): Subkoppen vallen op door hun grootte, waardoor ze de aandacht trekken van mensen die je pagina aan het scannen zijn. Gebruik er voldoende in je content om lezers naar het volgende hoofdstuk te leiden.
  • Gebruik lijsten met opsommingstekens (ul,li): Dit voelt misschien erg meta, maar opsommingstekens zijn een goede manier om informatie op te splitsen in licht verteerbare brokken. Gebruik ze wanneer ze zinvol zijn.

4. Visuele elementen

Het gebruik van afbeeldingen, video’s en infographics maakt je pagina niet alleen visueel interessant voor bezoekers. Het geeft je ook de mogelijkheid om je SEO te verbeteren.

Meer dan 36% van de consumenten gebruikt visuele zoekfuncties wanneer ze online winkelen, wat betekent dat als je geen afbeeldingen gebruikt, je verkeer misloopt.

Zorg ervoor dat je jouw begeleidende tekst optimaliseert waar dat mogelijk is.

Wees je bewust van de bestandsgrootte van je afbeeldingen om traag laden te voorkomen. Maak je afbeeldingen deelbaar om mogelijkheden voor backlinking te identificeren, wat kan helpen je E-A-T te verhogen. 

HTML

HyperText Markup Language of HTML is de code die gebruikt wordt om je webpagina’s en hun inhoud te structureren.

Het vertelt de browser van de gebruiker wat hij moet laten zien en waar hij het moet laten zien. En het vertelt zoekmachines waar je pagina over gaat en waar ze je moeten rangschikken.

Hier zijn de on-page SEO HTML factoren die je moet overwegen:

5. Titel Markeringen

Dit is een van die gebieden waar het belangrijk is om te focussen op de details.

Op zichzelf, zal dit stukje code dat je toelaat om een webpagina een titel te geven niet van plan om omhoog je te laten schieten in de SERP rankings.

Maar in combinatie met andere elementen op de pagina (zoals degene die hier zijn besproken), kan het je helpen context op te bouwen en de relevantie van je site aan te tonen.

Voor een meer diepgaande kijk op hoe je jouw title tags te optimaliseren, lees dit (binnenkort).

6. Meta Beschrijving

Op dit moment gooit een ervaren SEO-professional haar handen omhoog naar het scherm. “Oh, kom op,” zegt ze, “Iedereen weet dat meta beschrijvingen geen SEO ranking factor zijn.”

Ze heeft maar gedeeltelijk gelijk. Hoewel het waar is dat er veel bewijs is tegen meta beschrijvingen als een ranking factor, heeft ze het mis dat iedereen dat weet.

En laat het negatieve Nancy je er niet van weerhouden om ze aan je site toe te voegen.

Ondanks hun relatieve gebrek aan nut in SEO, bieden ze wel twee belangrijke voordelen: Ze kunnen Google helpen begrijpen waar je webpagina over gaat, en nog belangrijker, ze hebben een grote invloed op je CTR’s. (Doorklik ratio)

Betere meta beschrijvingen geven zoekers een beter begrip van waar jouw pagina over gaat, wat op zijn beurt leidt tot meer kliks. Dus, verwaarloos ze niet. 

7. Afbeelding Optimalisatie

We hebben het al kort gehad over het belang van visuele elementen op je pagina, maar nu is het tijd om de technische aspecten ervan onder de loep te nemen.

Hier zijn enkele tips om je te helpen jouw afbeeldingen te optimaliseren:

  • Voeg SEO-vriendelijke alt-tags toe.
  • Kies het juiste formaat (webp, Aviv, SVG) en de juiste bestandsgrootte voor snel laden (max 150kb).
  • Pas bestandsnamen aan in plaats van iets als IMG_08759 te gebruiken.
  • Zorg ervoor dat je afbeeldingen mobielvriendelijk zijn.

We hebben een uitstekende bron voor meer diepgaande informatie over HTML afbeeldingsoptimalisatie. Lees het hier (binnenkort).

8. Geotagging (voor lokale zoekopdrachten)

Het mag dan een wereldwijde economie zijn, maar de meeste zaken worden nog steeds op lokaal niveau gedaan. Maak contact met de mensen in je buurt door het optimaliseren van je on-page lokale SEO.

Hoewel dit minder belangrijk is voor bedrijven zoals Unilever of Heineken, voor kleine en middelgrote bedrijven, is dit hun brood. Het is een vereiste om tegenwoordig lokaal potentiële klanten aan te spreken met een local pack.

Er zijn drie belangrijke SEO-tactieken om te overwegen wanneer jij je richt op lokale vindbaarheid:

  • Het optimaliseren van lokale vermeldingen en vermeldingen, waaronder naam, adres en telefoonnummer, website URL, zakelijke beschrijvingen, het gebruik van apps van derden, en het verkrijgen van reviews.
  • Het optimaliseren van je lokale content, waaronder het tegemoetkomen aan zoekopdrachten “in de buurt”, het bieden van locatiegebaseerde content, of het kopen van een artikel op een lokale website of blog.
  • Optimaliseer en bouw links met andere lokale bedrijven en organisaties.

Zorg ervoor dat je de naam van jouw doellocatie opneemt in je zoekwoorden en plaats ze in jouw content waar ze passen. En vergeet niet een account voor Google mijn bedrijf aan te maken om nog beter te scoren in de lokale zoekresultaten.

Voor meer informatie over het bouwen van je eigen geotagging SEO-strategie, lees dit (Binnenkort).

Website Architectuur

Het hebben van een goed gestructureerde website is om twee redenen belangrijk: Ten eerste zal een website die op een logische manier is opgezet effectiever worden gecrawld door zoekmachines, en ten tweede zal het rijkere gebruikerservaringen creëren.

Hier zijn de factoren waarmee je rekening moet houden bij het optimaliseren van de architectuur van jouw website:

9. Site Snelheid

Een onhandige, traag ladende site frustreert en verjaagt niet alleen bezoekers, het schaadt ook jouw zoekpositie.

Na een diepe duik in het effect van de laadtijd van een pagina op SEO en we kunnen bevestigen dat paginasnelheid een ranking factor is in zoekresultaten.

Echter, aan welke minimale snelheid jouw site moet voldoen is voortdurend in beweging.

Op dit moment kan hieraan worden voldaan door te voldoen aan de minimumdrempel van Google’s Core Web Vitals. Als jouw website momenteel niet aan deze normen voldoet, zijn er verschillende stappen die je kunt nemen, waaronder:

  • Compressie inschakelen.
  • Redirects verminderen.
  • Afbeeldingen optimaliseren.
  • Gebruik maken van browser caches.

10. Responsive Design

In 2016 overtrof het mobiele zoekvolume voor het eerst de desktop. En in de jaren daarna is dat aantal alleen maar gegroeid.

Mobiel is nu goed voor meer dan 56% van al het internetgebruik, met tablets die nog eens 2,4% bijdragen.

Omdat meer gebruikers mobiele apparaten gebruiken, volgde Google de logische weg en begon sites met een responsief ontwerp prioriteit te geven in de mobiele zoekrangschikking.

Deze mobielvriendelijke update heeft alleen invloed op zoekresultaten die worden uitgevoerd op mobiele apparaten, en hoewel het nog steeds mogelijk is om in deze resultaten te scoren zonder responsive design, raadt Google sterk aan dat sites een mobiele versie hebben.

Je kunt hier meer lezen over de invloed die responsiviteit van sites heeft op zoekresultaten (Binnenkort). 

11. URL-structuur

Er was een tijd dat URL’s een grote rol speelden in SEO. Professionals zorgden ervoor dat hun zoekwoorden werden opgenomen in webadressen om hen te helpen hoger te scoren.

Maar Google, doet wat Google doet, veranderde het algoritme. En wat ooit zo belangrijk was voor rankings, speelt nu een veel kleinere rol.

Dat wil niet zeggen dat het er niet toe doet. Zoekmachines nemen je URL’s nog steeds mee in jouw algemene score, ze spelen alleen niet meer zo’n belangrijke rol als vroeger.

Er is echter bewijs dat ze een rol spelen in de initiële ranking van een site, en sommige professionals geloven dat ze worden gebruikt om pagina’s te groeperen. Wat dit betekent is, dat terwijl ze niet jouw top SEO-prioriteit zouden moeten zijn, je ze ook niet wilt negeren.

Lees hier meer over hoe URL’s een rol spelen in de Google-rangschikking (Binnenkort).

12.links

Herinner je je E-A-T nog van helemaal terug aan het begin van dit artikel?

Een van de beste manieren waarop je website meer expertise, gezag, en betrouwbaarheid kan krijgen is door middel van links van andere gerenommeerde websites.

Zie het als volgt: Aan wie zou je jouw geld liever toevertrouwen, een financieel adviseur die de portefeuille van Warren Buffett beheert of je neef Danny, die in de kelder van je tante woont? Danny kan misschien goed werk leveren; hij kan het misschien zelfs beter doen dan Buffet’s man. Maar hij heeft gewoon niet de geloofwaardigheid.

Links werken op dezelfde manier.

Er zijn drie hoofdtypen die je moet kennen voor SEO:

  • Interne links – of links die naar een andere pagina op je website leiden, zoals deze.
  • Uitgaande links – ook wel externe links genoemd, dit zijn de links die naar een site op een ander domein wijzen, zoals deze die naar de SEO-pagina van Google wijst.
  • Inkomende links – soms ook wel backlinks genoemd, dit zijn links van andere websites die naar jouw pagina wijzen.

Van de drie zijn de inkomende links veruit het belangrijkst. Ze bieden het grootste SEO-voordeel, maar ze zijn ook het moeilijkst te verkrijgen.

Er zijn verschillende methoden die SEO-professionals gebruiken om inkomende links van goede kwaliteit te genereren, waaronder het gebruik van sociale media, het maken van deelbare infographics en zelfs gewoon om backlinks vragen. Zorg er wel voor dat er een goede anchor text wordt gebruikt.

Maar pas op: Niet alle inkomende links zijn nuttig. Sommige, vooral die van link farms, forumposts en gastenboeken, kunnen neplinks zijn die bedoeld zijn om het rankingsysteem te bedriegen. Als u deze niet disavowd, kan het schadelijk zijn voor je ranking.

Lees hier alle informatie over hoe en wanneer je links moet disavowen.

On-Page SEO vs. Off-Page SEO

We hebben veel gesproken over on-page SEO, maar er is ook iets wat bekend staat als off-page SEO. Het verschil, zoals je waarschijnlijk al aan de namen kon zien, is het extern gebeurt.

On-page SEO is alles wat je intern kunt doen om je rankings te verbeteren, inclusief zoekwoord optimalisatie, meta beschrijvingen, title tags, alt tekst, en website structuur.

Off-page SEO is alle dingen die extern gebeuren en invloed hebben op de rankings van je site. Dit omvat backlinks, E-A-T, lokale SEO, vermeldingen in de sociale media, en pay-per-click.

Uiteraard heb je veel meer controle over je on-page SEO, maar het is belangrijk om off-page SEO ook in gedachten te houden – je hebt beide nodig om te komen waar je heen wilt.

Maar, moet je eerst richten op het bouwen van een goede, relevante webpagina die volledig is geoptimaliseerd voor zoekmachines voordat je begint met het inzetten van middelen in het bouwen van links en het bevorderen van je site.

On-Page SEO is een doorlopend proces

Aan het eind van de dag komt zoekmachine optimalisatie neer op één ding: Het vinden van de beste manier om waardevolle informatie te bieden aan zoekers, en ervoor te zorgen dat jouw website boven aan de top van de SERPs staat.

Je doel is om een rijkere ervaring te bieden aan gebruikers, terwijl je tegelijkertijd je waarde laat zien aan zoekmachines. Gelukkig gaan deze twee hand in hand. En ze beginnen met on-page optimalisatie.

Begin met wat je kunt controleren en beoordeel je huidige site zorgvuldig op zwakke punten en groeimogelijkheden. Zet al je on-site eendjes op een rij en je zult resultaten beginnen te zien – inclusief een organische verbetering in off-site factoren.

Vergeet niet dat SEO, net als Tetris, nooit af is. Blijf er over lezen en blijf er aan werken, en je zult de resultaten krijgen die je verdient.­

Over de auteur

Erik Davids

Erik is het creatieve brein en technisch vernuft van Meceda. Of noem het Art Director, dat klinkt ook wel cool. Als tegenpool van Jan Paul schudt Erik je volledig door elkaar. Hij gooit als het ware een baksteen door je ruit om jou aan het denken te zetten. Erik stelt de vragen die je niet verwacht. Voor subtiliteit heeft hij geen tijd. Hij wil gewoon meteen aan de slag om een goed plan te maken en uit te voeren.

Bel ons direct

+31 85 303 0208

Of mail ons

[email protected]

Recente berichten

Meceda helpt je met het maken van de juiste keuzes en zorgt voor effectieve tools.

Erik Davids & Jan-Paul Steggerda bij Meceda

Tevreden met ons werk? Review ons...

Ben je tevreden met het werk wat we voor jouw hebben gedaan? Laat een review achter.